![]() |
Foto de Martí Font Cirera |
Era un tarda de dissabte de finals de
juliol. Una tarda de plom, un tarda de sol de justícia. Una tarda d’aquelles
que et conviden a poca cosa més que a una llarga migdiada o, com a molt, a una
sobretaula amb la família, molt tranquil·la, al dessota d’una ombra ben espessa
i airejada.
Era una xardorosa tarda de finals de
juliol i malgrat tot, la companya em va dir: “Quina sort haver vingut! Quina sort ser aquí!”
Érem a Prats. Érem a Prats, en un
carreró dels afores, en un local mig perdut, que havia ocupat una antiga
botiga, ja tancada. Érem a Prats i aplaudíem amb ganes, (encara teníem la pell
de gallina i un nus a la gola), aplaudíem amb ganes a l’actriu Montse Albàs que ens havia tingut una
bona estona enganxats, agafats, clavats a les nostres cadires, sense gosar ni de
canviar de postura, ni de tossir, ni de respirar, gairebé. Érem a Prats i havíem
fet un llarg viatge per la història, per la màgia, per la “Memòria del carrer”.
Després, ja al cotxe, de tornada a casa,
pensava, sabia, que havia d’escriure, d’explicar l’experiència viscuda. Però
per on podia començar?
Havia d’explicar que aquest tipus d’obres
passen, en general, molt desapercebudes, que les veus anunciades, amb sort,
durant un instant en el mur d’un amic o amiga del Facebook i que, després,
ràpidament desapareixen. Cal estar molt atent per caçar-les al vol aquestes
coses! Molt poca gent en parla, cap
ajuntament, cap conselleria, cap institució, cap mitjà de comunicació les
recolza.
Llegeixo en una revista (marginal) que
potser hauríem de parlar amb orgull de les “arts rares”. Arts rares perquè
superen els “límits imposats pels rancis
guardians de les velles disciplines artístiques”.
“Memòria de carrer” entra de ple en
aquesta definició. Podríem parlar de monòleg, de conte explicat a la vora del
foc, de teatre de resistència, de recull de memòries... tot això i més fa la
Montse Albàs, asseguda dalt d’un escenari minúscul, amb uns elements mínims,
(en prou feines un faristol, una làmpada tipus “flexo”, unes campanetes
tibetanes...), només amb la Paraula, així en majúscules, la Paraula. Amb la
Paraula i, també amb la Mirada. Una mirada intimista, propera, profunda, amiga,
enigmàtica, atemorida, terrible, segons els passatges.
El text, elaborat a partir d’un treball
de camp llarg i intens que traspua per tots costats la mà i el saber fer de M. Àngels Parareda, recull la memòria
d’un bon grapat de dones del Carrer de la Font de Prats de Lluçanès. Records
explicats com si fossin la vida d’una sola dona, una dona anomenada “Genoveva, Antònia, Montserrat, Lola, Maria,
Carme, Dolors...” Una dona plena de saviesa, de vida, amb les seves coses
bones i les seves coses dolentes, una dona íntimament lligada a la Natura, als
seus cicles i a la seva màgia. Una dona que traspassa qualsevol localisme i
esdevé universal. És així com les històries, les sensacions, les emocions, la
memòria del carrer de la Font de Prats de Lluçanès, esdevenen vàlides per a
qualsevol carrer de qualsevol poble del món. Aconseguir això no és pas fàcil,
fa falta molta saviesa, molta professió i, certament, l’obra ho assoleix.
Parlava abans de “teatre de resistència”
i no ho deia debades. En algun lloc he llegit que, el/la resistent, des de la
humilitat, sempre creu en alguna cosa, en alguna cosa diferent. La resistència
és propera, és quelcom que ve de molt endins de la persona.
És ben bé així: Amb “Memòria del carrer”
resisteix, des de la intimitat d’un format proper, molt de petites dimensions, des
de la fecunditat dels marges, (des d’un local marginal, d’un carrer marginal
d’un poble situat al marge dels grans centres culturals i polítics), resisteix
l’Art, el Teatre. Si, amb aquest tipus
d’obres, el Teatre, (aquesta necessitat de “persones vives” escoltant “persones
vives”), resisteix contra la pseudo-cultura
oficialitzada, institucionalitzada, homogenitzada, indiferent, autèntic
encefalograma pla que ens domina.
Quina
sort haver-hi anat! Quina sort ser allà!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada